Az én életem…
Tegnapelőtt a Német Szövetségi Köztársaság nemzeti
ünnepén, az ottani közszolgálati királyi
(ARD) televízióban vetítették a „ A mások élete „(eredeti német
címén: Das Leben
der Anderen) 2006-os német filmet,
az elsőfilmes Florian
Henckel von Donnersmarck forgatókönyvíró-rendező
alkotását. A lélektani dráma fő témája Kelet-Berlin kulturális
életének és az élet minden területét beszövő NDK-s titkosrendőrségnek, a Stasinak
a kapcsolata. A Wikipédia szerint:
„A
mások élete
a 2007-es Oscaron a legjobb idegennyelvű
film díját nyerte, noha a 2007-es Golden Globe-on csak a jelölésig jutott. A Német Filmdíjon 7 Lola-szobrot
is besöpört (11 nevezéssel rekordot döntve), köztük a legjobb film díját és a
legjobb férfi színészi alakítás díját is. A kritikusok szerint a film fordulópont
a keletnémet félmúlt ábrázolásában, a nosztalgia helyett kíméletlen,
reális képet fest a diktatúra léleknyomorító működéséről.1984, az NDK-ban járunk. A kommunista rendszerhez
vakon hű Gerd Wiesler Stasi-ügynököt saját kérésére megbízzák azzal, hogy kémkedjen
Georg Dreymann színházi író után, akit nyugati
elhajlással gyanúsítanak. A százados hamar rájön, hogy valójában Bruno Hempf kulturális miniszter, a Párt Központi
Bizottságának tagja utasítására figyeltetik Dreymannt
és élettársát is. A miniszter ugyanis vonzódik Dreymann
barátnőjéhez, az ünnepelt színésznő Christa-Marie-hez
és hatalmával visszaélve kényszeríti a nőt egy viszony kialakításra is: ha Dreymannt letartóztatják, nem állhat az útjába. Dreymann a rendszer támogatója, bár nem ért egyet a
disszidensek és másként gondolkodók kezelésével. Mikor Georg rendező barátja,
Albert Jerska öngyilkosságot követ el, Dreymann egy veszélyes és komplikált szervezői folyamat
eredményeként névtelen cikket közöl az NSZK-ban a keletnémet
öngyilkosságok gyakoriságáról. Wiesler a megfigyelés
közben ráébred saját élete kisszerűségére, egyre közelebb kerül az íróhoz és
barátnőjéhez, és hazudni kezd jelentéseiben, hogy Dreymannt
védje. Amikor Christa-Marie-t letartóztatják
gyógyszerfüggősége miatt, a színészi karrierjének megóvása érdekében
elárulja Dreymannt, ám Wiesler
eltávolítja a bizonyítékot a lakásból. Christa-Marie
kirohan a lakásból és öngyilkosságot követ el: egy érkező teherautó elé veti
magát. Emiatt az egész megfigyelési művelet értelmét veszti, Wiesler főnöke, Anton Grubitz
leállítja. Wiesler karrierjének is befellegzett: az
„M” részlegre száműzik, ahol leveleket kell gőzzel felnyitnia. A film végén, a német újraegyesítés után Dreymann
rájön az igazságra a Stasi-archívumokban kutatva,
és következő könyvét a szórólap-terjesztőként élő „HGW XX/7”-nek
(Wiesler fedőneve) ajánlja.”
Látom
a tésztaképű minisztert amint annak a kedvese jelenlétében, alig leplezve
tapogatja az ünnepelt színésznő fenekét,
látom a kisstílű szürke, de mégis nagyhatalmú
ügynököt a szerencsétlen sivár szegényes magánéletével,
hallom az ellenzéki értelmiségiek szorongó
beszélgetését a leghétköznapibb szakmai kérdésekről a lehallgatástól félve,
és biztosan tudom, hogy azok, akik most zajongva ünneplik a filmet
– az akkori nyugati világ-, semmit sem értenek belőle, mert a Stázi, a KGB, a III/3-ok diadalmenetének korszakát nem élték
meg nem beszéltek, érintkeztek kollaboráns, megélhetési kommunistákkal, kisstílű
apparatcsikokkal.
Ez
csakis az én életem, a mi életünk volt!
Nekik,
- akik ma is köztünk élnek-, csak a mások, -a kihasználtak, a feljelentettek- a
náluk sokkal nagyobb többség élete volt.
És
semmi közük nem volt hozzánk, ezért ma ők sem tartozhatnak a többséghez!