okl.gépészmérnök
okl.gazd.mérnök
polgármester
1990-1994; 1998-2002
Állásfoglalás a 2006. évi önkormányzati
választásokról.
Az
állásfoglalás célja.
Az önkormányzati
választás relatív értelemben annak az erőnek a bukását hozta, amelyik, Vörösvár
postmaffiakori történelmében az elmúlt négy választási ciklusában kialakult
váltógazdaságban a korábbi korszakot ismét visszaállító polgármesterként,
baloldali jelleggel álcázta magát. Az ő bukását most nem a korábbi vetélytársa,
hanem egy országos tömeghisztéria felkavaró politikai hátszelét felhasználó
jelöltgárda okozta.
A maffiakor ellentétje nem feltétlenül a konzervatív, polgári
beállítottság.
Ennek a finom különbségnek a kimutatása a célunk.
1./A
populista polgármester megbukott, ez a városnak jó.
A polgári konzervatív oldal és a város józan polgárainak vágya
teljesült azzal, hogy az adósságba hajtással, populista, porhintéssel operáló
városvezetés és polgármester megbukott.
Fontos azonban rámutatni, hogy a gazdasági csődöt okozó képviselők
közel harmada az új képviselőtestületbe is bekerült.
2./Az
adósság és a gazdasági csőd okozóinak felelősége.
A hitelfelvétel önmagában nem hiba, ha az a megengedett határok között
marad, ha az adóerőképesség és a fejlesztési elkötelezettség helyes aránya
érvényesül, valamint az elhúzódó fejlesztések gyorsítására, használják.
(ld.útépítések)
Presztízsberuházásokra és működtetésre felhasznált hitel megrogyasztja
a költségvetés egyensúlyát, mint, ahogy az meg is történt.
Az újraválasztott képviselők, elöljáróban a dzsoli-dzsóker
alpolgármesterrel felelősséget viselnek a gazdasági csődközeli állapotért, mert
nem bírálták, alkalmanként megszavazták, és nem határolódtak el a mostani
helyzetet okozó döntésektől. „Vétkesek közt cinkos, aki néma”
Felelőségüket súlyosbítja, hogy az 1998-as választások előtti
kampányban az általuk szövetségesként felkért, (majd az ő vállára
felkapaszkodva) szövetséges polgármesterüktől az alpolgármesterek (Gromon
István és Szakszon József) már a kormányzás első negyedévében elhatárolódtak,
mert náluk kerestek menedéket a korrupcióval bepanaszolt és a polgármester
által alkalmatlannak tartott köztisztviselők.
3./A
választások előtti lépések kockázata.
Az utóbbi négy év presztízsberuházásai, a saját céljaira manipulált
sajtó miatt, a regnáló polgármester jó esélyekkel nézhetett a választások elé.
Ez az önbizalom meg is látszott a kampányában, nem erőltette meg magát még az
eredmények összefoglalására sem. Ezt helyette,- igen rossz minőségben- az újság
felelős szerkesztője végezte el.
Biztos volt a dolgában. További bizakodásra adhatott alkalmat számára,
hogy a regnáló polgármester céljainak megfelelően a FIDESZ, -az MDF-el előzetes
egyeztetés nélkül- még a nyár elején Gromon Istvánt jelölte polgármesternek.
Ezzel a FIDESZ megosztotta a polgári oldalt, mivel a lehetséges jelöltek,
Botzheim István független, Bíró Bejamin MDF, indulása esetén a regnáló
polgármester, nevető harmadikként maradt volna székében. Lehet, hogy akik a
FIDESZ döntését befolyásolták és formális-, vagy informális csatornákon
előkészítették, pont ezt akarták. Tehát a „jóakaratú” jelölők -gondolván, hogy
Botzheim István biztosan indulni fog,- a regnáló polgármester malmára hajtották
a vizet.
Ha a lehetséges más polgári jelöltek,- Botzheim István független, Bíró
Bejamin MDF-, ugyanilyen hatalomvágyók és felelőtlenek lettek volna, mint a
FIDESZ Gromon István egyeztetés nélküli jelölésével, akkor a polgármestert ma
másképpen hívnák, mert teljesült volna a FIDESZ jelölés rejtett célja, hogy a
többi jelölt vélelmezett indulásával a regnáló polgármester, nevető
harmadikként maradjon a székében.
Mindenesetre ez az egyeztetés nélküli jelölés, és a regnáló
polgármester ellen egy közös jelöltállítást célzó egyeztető tárgyalásainak
elmaradása, felelőtlen lépésnek tekintendő, a jelölt ismeretlensége és a
polgári oldalon -választóknál is- meglévő fenntartások miatt.
Mintha azért jelölték volna, hogy veszítse el a választásokat és a
meglévő polgármester, maradjon. Vélhetően –tudat alatt- a jelölt sem hitt
igazán győzelmében, bizonyítja ezt az óta is tapasztalható, -győzelme felett
érzett- folyamatos meglepődése, és e győzelme felett tapasztalható folyamatos
elérzékenyülése.
Nyáron, Gromon István jelölésekor még nem volt érzékelhető az
önkormányzati választások előtti (vagy erre időzített) országosra dagadt (vagy
dagasztott) miniszterelnöki önbeismerés miatti FIDESZ hisztéria, aminek
eredményeként minden szürke szamarat megválasztottak, aki a FIDESZ
logót aggatta magára.
Az ilyen módon történt polgármester jelölést megelőző viselkedést
felelőtlennek tarthatjuk, és barátságtalan lépésnek tekinthetjük a polgári
pártok kommunikációs terében.
4./Az új
polgármester helye a politikai palettán.
Vörösvár postmaffiakori történelmében az elmúlt négy választási
ciklusában kialakult váltógazdaságban a korábbi korszakot ismét visszaállító
polgármester az SZDSZ mindenkori vállalásával, baloldali jelleggel álcázta
magát.
Vetélytársáról, függetlenként történő jelöltsége ellenére mindenki
tudta MDF vezetői tagságát és mérsékelt konzervatív polgári nézeteit.
Talán nem véletlen, hogy vele szemben az első ciklusban Gromon István a
baloldal támogatásával sikeresen akadályozta meg az akkori húszfős testületben
(10 MDF és 5 KDNP), hogy a választók 75%-nak megfelelő akaratának jelentős konzervatív
községvezetés fenntartható polgári és szemlélet kialakulását, és ezzel
történelmi felelőséget visel az az álcázott baloldal ciklusos visszatérésért és
a város közjó szerinti fejlődésének négyévenként történő megakasztásáért.
Tehát Gromon István nem mondható polgári beállítottságúnak. Viszont a
konzervatív felfogású választók a túlzott és bigott kérlelhetettlensége miatt
nem tudnak vele azonosulni.
6./Elvárások
az új polgármester és képviselőtestülettel kapcsolatban.
Az új polgármesterrel és képviselőtestülettel kapcsolatban középtől
jelentősen szélrehúzó beállítottságuk ellenére polgári, konzervatív értékek
figyelembevételével fogalmazzuk meg elvárásainkat.
Nem lehet a felelőséget elhárítani a város jelenlegi eladósodásával
kapcsolatban, mert a korábbi polgármesterrel kollaboráló FIDESZ-es
alpolgármester személyében a vörösvári FIDESZ is felelős a kialakult
helyzetért, a bírálat elmaradása és alternativa felmutatása hiánya miatt.
Ehhez képest meglehetős rövidlátásnak tűnik ugyanennek az alpolgármesterenek
gazdasági program kidolgozásával való megbízása. Valószínüleg elemi erejű
megvilágosodásban bíznak a feladat kiötlői.
A gazdasági helyzet nem az adósságszolgálat miatt agasztó, hanem a
felélt jövő miatt. Ez abban nyilvánul meg, hogy városunk az EU támogatásokból
lehetőségként nem tud részesedni, mivel a lakosonként 0,8 mFt összesen több
mint 1 milliárd forint potenciálisan beáramolható fejlesztési pénz feltételét
elkótyavetyélte a maffiakori polgármester vezetésével a Képviselőtestület.
Jelenleg minden Vörösvári lakost -beleértve az újszülötteket is,- közel
1,5 mFt adósság terhel. Ezt még Kádár sem tudta elérni!
Ezt az EU által fejlesztés céljára az ablakba helyezett összeget nem tudjuk lehívni, mert az adósságszolgálat
miatt ennek a 10%-a, mint önerő, nem áll rendelkezésre az elkövetkező négy
évben. Ezzel végleg lemaradunk a környezetünkhöz képest.
Hatalmas hiba lenne a gazdasági pánik miatt a környezetünk, a táj
eladása feláldozása, amit Piliscsaba rossz példaként elkövetett, és amit az előző
polgármester, már intézkedésével beindított, amikor testületével megbízást
adatott a külterületek beépíthetőségéről szóló tervek elkészítésére.
Ma sopánkodni a közbiztonság állapotáról, miközben az elmúlt négy évben
az alpolgármester közreműködött a Pilisvörösvári Rendőrkapitányság előkészített
beruházásának háttérbeszorításában, elhanyagolásában, telkének
elkótyavetyélésében, bizony mérhetetlen cinizmust, és kétszínűséget jelent.
Ma már csak a „Csendbiztos utca” emlékeztet arra, hogy volt egy
városvezetés, amely valódi lépésekkel kívánta erősíteni a közbiztonságot.
Városunk polgárai az elmúlt négy évben veszítettek ügyintézési
komfortjukban. Az okmányiroda a gázcseretelep hodályába száműzetett, a Városi
gyámhivatal a városházára visszarendelve saját és a városháza zsúfoltságát
növelte.
Reméljük, hogy az új
polgármester, miközben szorgalmasan keresi, hogyan szolgálhatná a „lakosságot”,
a városháza sötét folyosóin beléjük botolva orra elé kerül a Botzheim
polgármester, a jegyző és néhány vezető munkatársa által kidolgozott, és
megterveztetett, jelen honlapon is bemutatott városháza bővítés. Amint itt látható, a sötétfolyosókon való
botorkálás helyett tágas várakozókban ültethetők le a város polgárai hasonlóan
bármelyik másodosztályú bankhoz. Pedig a bankárok nem szolgálni akarják a
„lakosságot”, csak a pénzük kell. Akkor mit kellene tennie egy szolgálatra
jelentkezett polgármesternek!
Úgy látszik az alpolgármester most már testület által is sietve
megerősített felügyelő-bizottsági tagsága, megakadályozza abban, hogy saját és
a magán (szenny) „vízmű” keretein kitekintve, ne örökölt technológiai
hiányosságnak tekintse a szennyvíztelep bűzös működését, hanem a valódi okot
lássa, a túlterhelést.
Ezt megszüntetendő elvárható, hogy egy pilisvölgyi regionális vagy
urambocsá a konkurenciához (Fővárosi Csatornázási Művek) történő csatlakozással
valódi regionális gondolkozásmóddal oldják meg fenntartható módon a
szennyvízproblémát. Természetesen akkor ez a torzszülött, botcsinálta „vízmű”
is az okafogyottság miatt felszámolandó.
Programjában a helyi FIDESZ nem utasítja el a vörösvári SZDSZ-es
tömegbutító választási kampányfogásként elhíresült mézesmadzagot, a
sportcsarnokot és uszodát. Csak politikai villongások fényében látszik és
hallatszik néhány józan FIDESZ-es képviselői vélemény.
A választási kampányban csak egy polgármesterjelöltnek volt bátorsága
és a jelek szerint függetlensége a korábbiaktól, -mert csak neki jutott eszébe-
az áporodott10-es úti szemforgatásokkal szemben a déli elkerülő út újra történő
megvizsgálását, ami a Piliscsaba és csatlakozó települések, rácsatlakozását
teszi lehetővé.
Ezt a Solymárt északról Piliszentivánt és Piliscsabát délről elkerülő
nyomvonalat a Pilisi lenre hivatkozva a nyolcvanas évek elején vetették el.
Ma már szélesebb látókörű zöldmozgalom létezik, hátha csatlakoznak a jó
megoldáshoz.
Szintén regionális gondolkodásmódot igényelne az oktatásfinanszírozás.
Éppen tizenhat éve vezeti orránál fogva a fenntartóit az óvoda- és
iskolahálózat. A teljes oktatott létszám
legalább 10%-a nem vörösvári gyerek. Tehát ezek a szomszéd településekről
bejáró gyerekek is megkapják az alacsony állami járandóság miatt gyerekenként
szükséges vörösvári költségvetési támogatást. Ez azt jelenti, hogy pl.
járdaépítés helyett pilisszántói gyerek támogatására folyik el a város pénze.
A dolog két módon orvosolható: vagy kirúgjuk az „idegen” gyerekeket,
-ami az oktatási szolgáltatás további sorvasztását jelenti-, vagy a szomszédos
önkormányzatokkal „Intézményfenntartó társulásokat” hozunk létre, amit a FIDESZ
ellenállása miatt nem módosítható önkormányzati törvény hiányában a kormány
finanszírozási előnyökkel támogat.
Mindenképpen támogatandó a jelenlegi polgármesternek a tavakkal
kapcsolatos elképzelése: a vörösváriak által visszavett tópartok, ahol a vízpartig
lehet sétálni korlátozások és bódék nélkül.
A jelek szerint már kóstolgatja őt a jól szervezet nem vörösvári
érdekeket képviselő a tavakat bitorló társaság, az örökös gumicsont, a
„csapadékvízbevezetés a nagy tóba” felvetésével.
Kívánjunk kellő éberséget az álcázó, időhúzó taktikával szemben, hogy
négy év múlva a szentiváni tóparthoz hasonlóan bódénélküli tóparton
kocoghassunk.
Kívánjuk továbbá, hogy a megvilágosult alpolgármester fedezze fel, hogy
a Slötyiken kívül még ott van a Határréti – és a Háziréti tó is.
Az elmúlt négy évben sokmilliárdos beruházási alapot feltételező
fellengzős építészeti tervcsomagra pazarlódott a drága hitel.
Megterveződött egy 150 milliós, családi háznál alig nagyobb óvóda és
hogy elég drága legyen a tervezési díj, tele lett aggatva giccses
díszítésekkel.
Ezzel lett az ötvenmillió
helyett 150 millió.
A másik óvoda hasonlóan drága csicsát kapott, de fő célt, az átrium
lefedését elfelejtették. Dezsavú érzése lehet az embernek.
A tanácsi időkben Vörösváron az óvodákkal Dunát lehetett rekeszteni,
miközben általános iskolásaink már harmadik műszakban jártak férőhely
hiányában. A későbbi polgármester akkor az ellenzék vezéreként, mint a
Kommunális és Fejlesztési Bizottság vezetője megyei tanácsig hallatszó
botrányos puccsal érte el az 1983. évi költségvetés megváltoztatását és ezzel a
Templom téri iskola bővítését.
Dúl a giccs és a csicsa az óvodáinknál, közben a Vásár téri iskolában
létszámhiány a Templom téri iskolában férőhelyhiány és tetőbeázás nyomasztja az
iskolavezetést. Az előző városvezetést eddig mindez nem nyomasztotta, a jutalék
máshol pergett.
Reméljük az új városvezetés nem 10%-os.
Hamarosan elválik van különbség a maffiakorhoz képest.
Adventkor kiaggatják-e minden villanyoszlopra a fantáziátlan
vöröscsillagot a harang felett, és lesz e búcsú a képviselőtestület határozata
szerint a bányatavaknál.
7./A
figyelem iránya a városvezetéssel kapcsolatban az előttünk álló választási
periódusban.
A regnáló városvezetésnek nem vagyunk ellenségei. Jó, hogy leváltották
az előző vezetést, ehhez gratulálunk.
Viszont a fentiekben vázoltak miatt, részben rajtunk kívülálló okok
miatt nem tudtunk igazi polgári, konzervatív szövetségest találni bennük.
A politikai palettán mérsékelt, higgadt, nyugodt, tapasztalatokkal
rendelkező szereplőként a fenntartható fejlődésért felelőséget érző, az emberi
méltóságot, a közjót szem előtt tartva, a szolidaritást és a szubszidiaritást
elvárva figyeljük munkájukat.
Szívesen értünk egyet a fentieknek megfelelő döntésekkel és mindig lesz
bátorságunk a vélaményünk szerint hibákat nyilvánosan elmondani.
Egyben biztos lehet az új vezetés, velük szemben mi soha nem paktálunk
le a túloldallal, mint azt ők tették.
Pilisvörösvár, 2006. november 24.
okl.gépészmérnök
okl.gazd.mérnök
polgármester 1990-1994;
1998-2002
polgármester1990-1994 ;1998-2002