Tisztelt
Vörösvári Polgárok,
Hölgyeim és
Uraim,
jó napot kívánok!
Ma eltérek attól az ismert
szokásomtól, hogy megköszönöm a megjelenésüket és az Önök nevében üdvözlöm
mindig vendégeinket.
Ma nincsenek vendégeink, -
egymás között vagyunk! Ez a mi saját, bensőséges ünnepünk.
Ma olyan ünnepet élünk át
amely több évtizedes hagyományú, de a diktatúra éveiben tiltott volt, majd
mikor megtehettük volna elmulasztottuk bevezetni.
A Hősök Napját ünnepeljük
ma, Pilisvörösvár háború utáni történelmében először.
A Hősök terének fogalma már
beágyazódott a vörösváriak tudatába.
Ugyanakkor nem mindig és talán nem sokan gondolták végig e fogalmat.
Részletesebb és mélyebb történelmi
ismeretek nélkül is tudhatjuk, hogy vélhetően központi kormányzati akarat és
feltételezhető anyagi támogatás eredményeként jöttek létre országszerte az I.
Világháború hősi halottainak emlékművei.
Ezeket az emlékműveket mai
szemmel nézve, fenntartásokkal élhetnénk a forma, ízlésvilág, anyagválasztás
tekintetében. Nem különbözik ezektől az itt álló Vörösvári emlékmű sem.
Egy dologban azonban biztosan
helyes és időtálló volt a megalkotásuk. Ez pedig az a tény hogy az emlékművek
létrehozásával azonnal lehetővé vált a helyi közösségek számára ebben a
kegyetlen háborúban elpusztult katonák megsiratása.
Nem kellett megvárni a történelem,
illetve az azt író emberek nagyon bizonytalan, alkalmanként a politikától függő
értékítéletét a háborúról, a katonákról, azok vezetőiről. Ezek az
I. Világháborús emlékművek
egyúttal pótolták az elesettek családjai, apák, édesanyák számára, a távol
lévő, talán nem is ismert sírt, ahol megemlékezni, virágot letenni, gyertyát
gyújtani, sírni és megvigasztalódni lehetett.
Ha van felróható felelősége
a negyvennégy éves diktatúrának, akkor ez a tiltás az, hogy a II. Világháborús
emlékműveket nem engedte megépíteni és ezzel nyitva maradtak ennek a még
kegyetlenebb háborúnak a sebei.
Családok, apák, édesanyák
csak gondolatban kereshették fel a távol lévő, talán nem is ismert helyet, ahol
a szeretett rokon nyugodhatott.
Félszeg kísérletek születtek
a II. Világháború hőseiről való megemlékezésre. Egy példát itt a vörösvári I.
Világháborús emlékművön is láthatunk.
Még a II. Világháború
kezdetén felvésték az akkor ismert halottakat.
Majd a rendszerváltoztatás
szelét megneszelő, a diktatúra végén regnáló helyi döntéshozók szemérmes
kísérletet tettek egy felirattal a megemlékezésre, - de ahogy ez az elvek
tisztázatlansága esetén lenni szokott, - sikerült rendesen összemosni a
fogalmakat. Ezt kísérelte meg tisztázni a rendszerváltoztatás első
képviselőtestülete ami jelenleg is az I. Világháborús emlékmű tábláján látható
felirattal.
A legfájdalmasabb az volt,
hogy az ostoba, politikaorientált történelemhamisítás és a propaganda
eredményeként szégyellni kellett a nemzeti hadseregbe besorozott, és a háború
frontjain elesett rokonokat. Mintha a családok, ezek a fiatal fiúk tehettek
volna arról, milyen szövetségi rendszerű országba születtek, milyen politikai
célok felé sodródott hazájuk, és végső soron esküjükhöz híven engedelmeskedtek
katonaként feljebbvalójuknak.
A most felavatandó emlékoszlopon
nem csak katonák neve olvasható. A II. Világháború attól különbözött az elsőtől
jellegében, hogy míg az első tartalmazott valamit a korábbi háborúkból azok hadszíntéren zajló párbajszerűségéből, lovagias harcmodorából, addig a második
háború gépesített technologizált automatikus vak hadigépezete a településeket
is hadszíntérré változtatta, nem kímélve civileket sem. Több ilyen civil áldozat
neve is szerepel emlékoszlopunkon. Ők teljesen ártatlanul, vélhetően
váratlanul, felkészületlenül lettek háborús áldozatok.
Anélkül, hogy különbséget
akarnánk tenni áldozat és áldozat között, - mert hitem szerint minden élet
egyszeri és megismételhetetlen - mégis
szót kell ejteni a hősök fogalmáról.
A fentiekben szóltam arról,
hogy az oszlopon lévő névsor néhány kivétellel háborúban elesett katonák neve.
Vajon mitől lettek Ők hősök?
Az ember természetes tulajdonsága,
hogy fél a korai, készületlen haláltól. Emlékszem, gyerekkorom máig ható
emléke, hogy nagyon féltem attól, hogy háború lesz és ott meg kell halnom.
Az ilyen halál erőszakos, fájdalmas,
méltatlan és nyomorúságos. Szeretteiktől távol, édesanyjuk, feleségük, kedvesük
nevével ajkukon haltak meg ezek a vörösváriak. Csak mi tudjuk hogy talán
anyanyelvükön, svábul hangzottak el utolsó erőtlen szavaik. Lehet, hogy a
bajtársa, ha nem volt falubéli, meg sem értette, válaszolni sem tudott.
Ilyen jelenetek naponta eshettek
meg katonáinkkal hónapok, évek hosszú során át. Tudták hol vannak, mi vár
reájuk!
Mégis ott maradtak! Ez már hősiesség.
Egyáltalán, nem megszökni a katonaság elől, katonaságból. Hiszen megszökni
mérhetetlen önzés - egy bizonyos fokú gyávaság
mellett, - mert az ő szökése
mások ottmaradását feltételezi.
Hős az aki ismeri, átéli a
mindennapi halál jelenlétét félelmét, mégis hűséges marad esküjéhez, hazájához,
mert a becsület, a haza érték számára.
Katonáink azt is tudhatták milyen fájdalom lesz szüleinek, édesanyjának
gyermekük halálát megérni. A szülők által megélt gyermekhalál természetellenes
és egy édesanya számára csak áldozatként élhető meg és csak az Istenanya
fájdalmas példájával nyerhet vigasztalást.
Ha nem is tudatosan de
mindez ott lehetett katonáink fejében, és mégis maradtak.
Hős lehet az is aki egyéni,
családi kötődésein túltekintve, egy eszmét szolgálva hal meg. Miért ne
feltételezhetnénk, hogy katonáink, hittek a kor eszméiben?
Most tekintsünk el attól,
hogy akkor menyi, a történelmi távlattal nem igazolódott téveszme is kavargott.
De azt bizton hihetjük, hogy bizonyos elhivatottság tudattal harcoltak az akkor
már körvonalazódott, a világot fenyegető diktatórikus, szabadsághiányos,
utópisztikus társadalmi berendezkedést hirdető, eszmék ellen és ezért vérüket,
életüket adták.
Ezzel a világon az őket követő négy évtized
alatt ezen eszmék ellen harcoló hősök sorát nyitották meg. Ide tartoznak az
ötvenhatos forradalomban ezen diktatúra ellen harcoló hősök is.
Valamennyiük igazát a kommunisztikus
rendszerek világszerte bekövetkezet összeomlása bizonyította az 1980 - as évek
végén
Hölgyeim és Uraim,
tisztelt Ünneplők!
Lehet, hogy ez a II.
Világháborús emlékmű megkésett, és az utolsók között lesz felavatva az országban.
Azonban a Vörösváriaknak ezzel
kapcsolatban nincs miért szégyenkezniük, mert ugyanakkor ez az országban az
első emlékmű amely azután lett felavatva, hogy a város a területén a II.
Világháborúban elesett idegen katonák síremlékét előbb tette rendbe.
Ezzel példát mutat Vörösvár
és keresztényi lelkülettel üzeni a világnak és azon belül a vörösvári katonák
oroszországi, ukrajnai sírjai mellet élőknek:
azt tettük fiaitok sírjaival
amit mi is szeretnénk, hogy a mi halott fiaink sírjaival tegyetek.
Kutassátok fel Őket, méltó
síremlékkel lássátok el, ápoljátok a sírokat és értesítsétek a hozzátartozókat.
Itthon ezen az oszlopon a
vörösvári katonák neve és emléke van megörökítve, ott a távolban az ő földi
maradványaikat őrzi a föld és remélhetően az az ukrán, vagy orosz édesanya
ápolja aki ismeretlenül nyugodt lehet, mert itt sorstársa a vörösvári édesanya
imádkozik, helyez el virágot, gyújt gyertyát az ukrán vagy orosz fiú sírjánál.
Köszönet e szimbolikus szolidaritási
lánc létrehozóinak, mely így Európán át húzódik.
Köszönet a névsor
összeállítóinak és őrzőinek.
Köszönet az emlékmű felállítása
ötletadóinak, pénzbeli támogatóinak, kivitelezőjének.
Pilisvörösvár a mai nappal lezárta
a háborúkkal kapcsolatos adósságait.
Megnyugodva, békésen tervezheti
és építheti saját jövőjét, jó lelkiismerettel, bizakodva.
Legyen béke a hőseinkkel is!
Köszönöm figyelmüket.
Botzheim István
polgármester