ÖNKORMÁNYZATI VÁLASZTÁS 1998
Az MDF Pilisvörösvári Szervezetének
programja
1998-2002
Alapelveink:
Bár önkormányzati választásokra
készülünk, sajnálatos módon elöljáróban mégis elvi szempontokat szeretnénk
tisztázni, mert a település elmúlt négy évében számos esetben sérültek a
demokratikus alapelvek.
A választások legitimitása 1994-ben
nem kérdőjelezhető meg. Azonban a felállott testület döntése a frakciómentes
munkáról a polgári színekben indult képviselők számára csapda, és a további
működésükre nézve meghatározó hiba volt. Ezzel a döntésükkel a megoszthatóságuk
ténykérdéssé, a feszes és érdemi testületi munka álommá vált. Akinek érdeke
volt, végtelen vitákban lefárasztotta őket ezzel engedelmes szavazógéppé tette
őket, megfosztva a hatékony és konstruktív ellenzékiség lehetőségétől és a
kollaboránsok szerepét és felelősségét hárította reájuk. Mozgásterüket tovább
szűkítette, hogy a szóban forgó képviselők hozzájárultak a minősített többséget
igénylő témák törléséhez a Szervezeti- és Működési Szabályzatból.
Sérült a nyilvánosság elve a gyakori
zárt ülés elrendelésével az utóbbi négy évben.
Ezért, ha
választóink megtisztelnek bizalmukkal:,
-az önkormányzatba bejuttatott
képviselőink számára világossá tesszük kötelezettségüket, hogy a választók akaratát tiszteletbe tartjuk,
mert ők politikai párt jelöltjére szavaztak amit a pozíció megszerzése után
mint egy rossz kabátot nem dobhatnak el. Elegendő számú képviselő bejutása
esetén frakciót alakítunk és működésünk
a bevált demokratikus szabályoknak megfelelően önkormányzati
képviselőcsoportban folyik.
A Szervezeti-és Működési Szabályzatban szabályozni fogjuk a zárt
ülések elrendelésének szabályait oly módon, hogy azokra csak valóban indokolt
esetben kerüljön sor.
Elvhűség:
-véleményünk szerint a település
vezetésében erkölcsi megújulásra van
szükség. Nincs külön politikai erkölcs és külön gazdasági erkölcs és
magánéleti erkölcs. A közélet minden
szereplőjétől e három erkölcsi kategória egységes megjelenítését várjuk képviseleti tevékenységében.
szociális elveinknek elfogadjuk a kereszténydemokrácia szociális alapelveit a közjó, a szolidaritás
és a kisegítés /szubszidiaritás/ elvét.
A közjót szolgálja minden képviselő
minden döntésében.
Ha a köz java azt kívánja felül kell emelkednie saját, családja és
szűkebb csoportérdekein. Nem módosíthatja e célból a település rendezési terveit
telekspekulációs célból. Pályázatokat a köz érdekének figyelembevételével bírálunk
el. Az operációkutatás eredményeinek felhasználásával, objektív, számítógép támogatásával működő
pályázatelbíráló döntés-előkészítő rendszert alakítunk ki.
Szavahihetőség:
A meghirdetett programunkat és a
megvalósított eredményeket összhangban tartjuk. A jövőben is következetesek és kiszámíthatóak leszünk.
A képviselőtestület polgárok felé
való megnyilvánulásában ismét becsülete lesz a nyílt szónak és higgadt
érvelésnek. A kényelmetlen döntéseket is nyíltan vállalni fogjuk
a polgárok felé.
Nyíltság:
Az önkormányzat munkáját a
választópolgárok a médiumok segítségével kísérik figyelemmel.
A nyilvánosság kialakult infrastruktúrája alkalmas a tájékoztatásra, csupán
a cenzúrát, az önkormányzati
egyszemélyes "rátenyerelést" szüntetjük
meg, a megrendelt szervilis riportok elhagyásával. A hírközlési esélyegyenlőség
érdekében visszaállítjuk a mindenki által hozzáférhető sajtóközlemények és sajtótájékoztatók rendszerét a kisebbség
véleményének megjeleníthetőségével is. A testületi
határozatokat eredetiben közöljük a manipulációk és elhallgatások
elkerülésére. A jelenleg cenzor szerepet betöltő
"szerkesztőbizottságot" meg szüntetjük, a felelős szerkesztő
autoritását és felelősségét a sajtótörvény szerint visszaállítjuk. A
médiatörvény közszolgálati médiumokra vonatkozó szakasza szellemében a közszolgálatinak tekinthető médiumok, /községi újság,
kábeltévé ha községi tulajdon és finanszírozású/ felügyeletét széles társadalmi bázison alapuló
felügyelő-bizottság utólagos
ellenőrzése alatt működtetjük. A községi újság jelenleg ráfizetéses. A
nyilvánosság eszközeinek gazdasági stabilizálását átgondolva létrehozzuk a községi
újság és a kábeltévé stúdió megnyugtató finanszírozását. A községi újságnak
pályázat útján választott, a község
által fizetett főszerkesztője lesz.
A főszerkesztő feladata lesz a
lapterjesztés megszervezése és annak anyagi alapját jelentő hirdetésszervezés.
A kábeltévében az önkormányzati részesedés tisztázása után
közvetítéseihez és más, nyilvánosságot szolgáló tevékenység önkormányzati költségvetési hozzájárulást
szintén nullszaldóra történő beállítását biztosítjuk.
Támogatjuk a különálló kábeltévé
hálózatok összekapcsolását és egységesítését.
Szakszerűség és tárgyilagosság:
a képviselőtestület mindenkori
többségi részének politikai, elvi és világnézeti felfogása hitvallása nem fog
közvetlenül megjelenni a település szakmai vezetésében, hanem a szakmai
ismeretek, illetve a beszerzett szakvélemények
tárgyilagos szűrőjén keresztül
fog érvényesülni.
Ezért, ha
választóink megtisztelnek bizalmukkal:,
- az intézmények, egyházak, civil érdekképviseleti
és kulturális szervezetek közvetlen
politizálását nem támogatjuk, abban még kérésre sem veszünk részt.
-a választandó intézményvezetők pályázati értékelési tényezői között
szerepeltetni fogjuk az effajta semlegességet.
Az ilyen módon értelmezett semlegességet valamennyi oktatási intézet oktatási, nevelési programjában
is érvényesíttetjük.
-az egyházakkal való kapcsolattartásban
világossá tesszük az egyházak vezetői számára elhatározásunkat a helyhatóság és az egyház
különválasztására. Az állami, települési ünnepeket az egyház(ak)
intézményes jelenléte nélkül bonyolítjuk. /nem lesznek előmisék, sörcsarnokban
tartott kenyérszentelések/. Egyházi személyek
változatlan megbecsülést
fognak élvezni a protokoll listán.
-politikai
tevékenységet végző, vagy tevékenységét hatalmi célokra bújtatottan
felhasználó civil, vagy kisebbségi
érdekvédelmi szervezetektől elhatároljuk magunkat, /még akkor is ha
mellettünk látszanak/ támogatásukat
megszüntetjük.
Összeférhetetlenség:
az összeférhetetlenségi törvény
megszületéséig az általunk támogatott ill. a frakciónkban dolgozó képviselők:
-nem
folytathatnak tervezési tevékenységet
sem az önkormányzatnak sem
állampolgárnak, a rendezési terv magánérdekből /telekspekulációs
célból/ történő módosítási
/barkácsolási/ kísérletek megelőzése érdekében.
-saját
szakmai tevékenységében, vállalkozási területén nem pályázhat az önkormányzat beruházási, üzemeltetési feladataira.
-nem
lehet települési intézmény vezetője.
- az újonnan felállott képviselőtestületben
javaslatot teszünk vizsgálóbizottság
felállítására abból acélból, hogy az elmúlt években összeférhetetlen
tevékenységek, felvett összegek, kárt
okozott szerződések nyilvánosságra kerüljenek.
A többpárti demokrácia továbbfejlesztése:
A helyi politikában a következő négy évben is valódi sokszínűséggel lehet
számolni. Ennek megfelelően a képviselőtestület munkáját meghatározó Szervezeti -és Működési Szabályzatot átdolgozzuk. Célszerűnek látszik egy un. "Egyeztető Testület"
felállítása mely döntési hatáskör nélkül ugyan, de szorosabbá teheti a
kapcsolatot a polgármester és a különböző frakciók között. Az Egyeztető
Testület -választásokat tükröző
összetételben- biztosítja a lehetőséget, hogy a polgármesterrel, -két
testületi ülés között- a heti üléseiken információkat cseréljenek véleményt
alkossanak folyó aktuális ügyekben. Két testületi ülés között ezzel megmarad a különböző politikai erők kapcsolata
egymással és a polgármesterrel.
Az összefogás, közmegegyezés
segítése
Rendszeres találkozókkal fogjuk biztosítani az egyesületek, klubok, polgári csoportosulások, érdekvédelmi
szervezetek életének megismerését , munkájuk, céljaik támogatását.
-a közélet iránt érdeklődő szakemberekből az önkormányzat segitésére
tanácsadó testületet szervezünk, később meghatározandó név alatt. A tanácsadó
testület köztiszteletnek örvendő tagjait támogatjuk abban, hogy szakmai,
kulturális területen maguk köré civil egyesületeket szervezzenek. Ezzel az
önkormányzat beágyazódását segitjük településünkön.
-önkormányzati rendeletben fogjuk
községi ünnepek rendjét szabályozni,
meghatározva a társadalmi szervezetek illetve az önkormányzat feladatait.
-külön fogunk szólni az egyesületek támogatásáról és az önkormányzat
költségvetési részvételéről ünnepeink finanszírozásában.
A hivatal az önkormányzat keze
Ezért, ha választóink
megtisztelnek bizalmukkal:,
-hatékony és arányos polgármesteri hivatalt hozunk létre, mert a
választópolgárokkal napi érintkezésben hajtja végre a képviselőtestület akaratát.
Hatékony az a hivatal amely világosan áttekinthető szervezettel, hozzáértő, szakképzett, erkölcsös
köztisztviselőkkel, egyértelmű tájékoztatással, és felelősségrendszerrel áll a
polgárok rendelkezésére. Tisztviselői pályázattal nyerik el munkahelyüket.
Arányos az a hivatal amely a szükséges feladatokhoz mért létszámmal, hatékony
és a feladat igényelte ráfordítással dolgozik. A tisztviselőhöz kitalált látszatmunka
a település költségvetését szipolyozza.
Értelmes vagyongazdálkodás
Az elmúlt négy évben településünk közel nyolcvanmilliós vagyonvesztést
szenvedett, a gázrészvények és a szentiváni iskola tulajdoni részarányának
eladásával. A képviselőtestület eladta a gázrészvényeket annak ellenére, hogy a
polgári pártok elnökei levélben kérték a
részvények megtartását. Ezek a részvények a tőzsdén kívüli értékpapír forgalom
tanúsága szerint ma már épp a duplájukat
érik azaz 90 millió forintot. Ebből a második csatornaütem kivitelezése majdnem
elvégezhető lett volna. Helyette néhány utcát aszfaltoztak, ahol szinte
véletlenül lakik polgármester, vagy települési önkormányzati képviselő, vagy
annak rokona.
A település költségvetése 1998-ban
csődközei helyzetbe jutott. A rangkórságból és választási propaganda céljából
erőltetett városi cím meghozta előre jósolható hátrányait. A kötelező városi regionális
feladatok miatt a tisztviselői létszámot fel kellet duzzasztani. Ezek bér és dologi költsége elvitte sőt
túlfogyasztotta az erre a célra juttatott többlett állami forrásokat. Ebből
származott a csődközei helyzet, aminek következménye. hogy a teljes költségvetésből
csupán 5-6% jutott fejlesztésre, a korábbi évek 10-15%-os beruházási
lehetőségével szemben.
Az erőltetett és választási kampányfogásnak szánt utcaaszfaltozás 1997-ben
már csak adósságból vált lehetővé. A települést 10 éven át közel 120 milliós
adósságszolgálat terheli.
A helyi adó bevételének dinamizmusa csökkent holott alig hihető, hogy a
vállalkozásoknak rosszabbul megy.
Az utóbbi két évben az önkormányzat nem nyújtott be céltámogatási
pályázatot az állam felé. Saját kezdeményezésben pályáztatás nem történt, a
beérkezett céltámogatás az előző önkormányzat pályázata alapján érkezett.
Ezért, ha
választóink megtisztelnek bizalmukkal:,
- a csőd elkerülése
érdekében már az első költségvetési évben, tehát az 1999-es költségvetésben
alkalmazni fogjuk a település gazdálkodását
megerősítő intézkedéscsomagot
- az intézmények finanszírozását
/oktatási, egészségügyi, intézmények, polgármesteri hivatal/ új alapokra
helyezve, normatív statisztikai
tapasztalatokra alapozva, takarékosan
fogjuk megoldani. A nem kötelező feladatokat végző intézmények
finanszírozásában fontossági sorrend szerint fogunk dönteni.
- a helyi források kiaknázhatóságát
a hasonló települések összehasonlító vizsgálatával fogjuk feltárni. E vizsgálat
eredményei alapján igazságos helyi
adórendeletet és az adóbeszedési gyakorlat fogunk kialakítani.
-minden lehetséges pályázati
forrást meg fogunk ragadni ami bevételeinket növeli. Ez az viszont a
polgármesteri hivatal munkatársainak szakmai hozzáértését igényli.
- elhanyagolt külföldi kapcsolatainkat
ismét megfelelő szintre fogjuk emelni. Személyi kapcsolatok helyett
ismét az intézményes kontaktus létrehozását fogjuk erősíteni a támogatások vagy tőkebevonások
újra való felélesztéséhez
-a községi vagyont megtartani és
gyarapítani fogjuk. Ez nem lehet öncélú feladat a vagyontárgyak a községért
vannak.
Meg fogjuk teremteni az építési telkek vásárlásához a szociális támogatás
rendszerét / rászoruló fiatal házasok/Az építési telkeket folyamatosan gyarapítani fogjuk. Ennek
módja a nyilvános árverésen -csak
Vörösváriaknak- napi piaci áron eladott telkek helyett a belterületbe
vonandó mezőgazdasági területeken
egybefüggő táblák vételével újabb
telkek kialakítása.
A települési tulajdonban lévő, üzleti
célra használható ingatlanokat úgy fogjuk hasznosítani, /bérbe adni,
eladni stb./ hogy a településeknek a lehető
legnagyobb bevételt eredményezzék, bérleti díj, adó, kamat formájában. Élni fogunk az elővásárlási jogunkkal ha a települési területen épült
vagyon cserél gazdát. Nem fordulhat elő, hogy az elővásárlási jogról a
klientúra javára mondunk le.
Tavaink egy részét, mezőgazdasági területeinket vállalkozások részére felszabadítjuk ha az a vállalkozás a
polgárok szolgálatára és a község javára válik.
A településüzemeltetés biztonságának
növelése
A településgondnokság intézménye bevált, viszont működésének biztonságát növelni fogjuk. Szervezeti
módosítással fogunk felkészülni a
szennyvízcsatorna-hálózat bővüléséből származó többletfeladatokra.
Szükség esetén szervezetileg és gazdaságilag
önállóan létre fogjuk hozni a települési csatornaüzemet.
A lakásprivatizáció végrehajtása után létrejövő szociális lakások az eddiginél magasabb szintű üzemeltetési és karbantartási munkát
igényelnek. Ennek a feladatnak a finanszírozására a lakásalap és a központi
/parlamenti/ szociális járandóság szolgál. Rendeletben fogjuk szabályozni a
szociális lakások bérleti és
díjfizetési, illetve szociális lakbér-támogatási feltételeit. A rendelet külön fejezetben fog kitérni a
szolgálati célból kialakított lakások férőhelyek kiutalási- és díjfizetési
rendszerére..
Hajléktalanszálló /nem állandó/
tartalékolását célszerű megfontolni.
A községi utak karbantartása a meglévő
munkaerő és felszerelés bővítését igényli. A bővítéssel az útkarbantartás
szezonjellegét fogjuk kiküszöbölni és minőségét
nagyságrenddel növelni.
Közterületeink, közparkjaink tisztántartása ápolása községi kertészcsoport felállítását
igényli. Ebben munkában szakmai, napi gyakorlatában és feladataiban fizetett
települési alkalmazottaknak fogják főszerepet vinni. Civil egyleteket az
ötletadásban véleménykérésben az egyetértésbe fogjuk bevonni. A lelkes környezetvédők
kampányszerű amatőr tevékenységüket a civil szférában támogatjuk.
A település hulladékgyűjtése minden ígéret ellenére egy átláthatatlan,
ellenőrizhetetlen szállítási feladattá degradálódott.
A hulladékszállítási szerződés díja
a nagy távolság és a koncesszor saját maga által felismert monopolhelyzetéből
adódóan az indulási összeg duplája lett. Aminek kiegyenlítését a mostani
önkormányzat ráadásul az 1998. évi költségvetésben bújtatott, -kb. 20%-os-
központi támogatásból oldja meg, tehát az egész tevékenység ráfizetéses.
A teljes szerződést ill. a hulladékkezelési feladatot átgondoljuk. A
fenntartható környezethez szükséges hulladékgazdálkodás alapkérdésének tekintjük regionális új szeméttelep üzemeltetésével, vagy a meglévő szerződés
keretei között oldható-e meg sikeresebben. Itt már a válogatott hulladékgyűjtés és a haszonanyag visszanyerés
feltételeit is megfogjuk teremteni.
A településgondnokságtól a megnövekedett feladatai miatt a továbbiakban hétvégi ügyeletet kérünk.
A helyi csatornaüzem és más közműtársaságok
szolgáltatási szerződéseit a szolgáltatási biztonság és díjrealitási szempontok alapján felül fogjuk vizsgálni. Szükség szerinti
módosításokat kezdeményezni fogjuk.
A gázművek kivételével minden közműnek van Vörösváron kirendeltsége. A gázműveknek kirendeltség telepítése
céljából fel fogjuk ajánlani a községi tulajdonú, de csökkenő szerepű PB
gázpalack cseretelepet.
A temető biztonságos üzemeltetése kerítést, újrafogalmazott temetői rendtartást igényel.
Folytatni fogjuk egy helyi buszjárat
beindítására tett erőfeszítéseket, akár helyi
vállalkozói erő bevonásával szükség esetén koncessziós pályázat
kiírásával. A helyi buszjárat
egyik feladata lesz a vasútállomás
és ezzel a vasúti közlekedésnek
a település lakosságának jobb elérése.
Egy koncessziós pályázat kiírásának kilátásba helyezése hangsúlyos érv
lehet a budapesti járatok színvonalának
emelésért a közlekedési vállalattal folytatott tárgyalásokon. Jegy, bérletárusítás helyben kívánatos. A vasúttal folytatandó tárgyalások
során világossá kell tenni álláspontunkat a vasúti közlekedés elsőbbségéről. A
mostani vasút-visszafejlesztéssel nem értünk egyet.
A Szabadság-liget biztonságos vízellátása érdekében a már megépített
külön betápláló vízvezeték folyamatos üzemelését megőrizzük.
Vízvezeték felújítása szükséges
a Dózsa Gy. utcában.
Oktatás, kultúra, kisebbség,
sport
A jelenlegi önkormányzat az elmúlt négy évben sem tudott egységes,
stratégiailag átgondolt oktatási koncepciót kialakítani. Az oktatási
intézményrendszer torzult az egymással torzsalkodó intézményvezetők és az
emiatt kapkodó képviselőtestület improvizálása miatt. /pl.:a hoszúnevű
középiskolánk/
Bizonytalanság tapasztalható az oktatási
intézményekben az önálló gazdasági működésük és felelőség és a finanszírozás
kérdésében. A folyamatos megszorító intézkedések és a visszatért elvtelen
protekcionizmus arra kényszerítette az intézményvezetőket, és gazdasági
irányítókat, hogy folyamatos túltervezéssel a folyamatok eltitkolásával átláthatatlanná
tegyék a valódi helyzetet. Ezzel az oktatás finanszírozása káosz jeleit
mutatja. Fennáll az a veszély, hogy
intézmények gazdasági önállósága ismét megszűnik. Küszöbön áll valamikori
központi gazdasági ellátó szervezet /GESZ/ visszaállítása.
Ezért, ha választóink megtisztelnek bizalmukkal:,
-fél éven belül a megalakuló képviselőtestület meg fogja alkotni az oktatási koncepcióját.
A koncepció súlypontjai:
-a várhatóan módosuló NAT feldolgozása,
-az oktatási intézményrendszer tartalmi kérdései:
-kapacitás rögzitése,
-szintek rögzítése: óvodák, ált.
iskolák, közép fokú, felsőfokú?
/kell-e három általános iskola/
-átjárhatóság:,
-tartalmi feladatok: alapos ismeretátadás,
vagy szemfényvesztés a tagozatokkal és szakkörökkel,
-az oktatás finanszírozása,
-az egységes oktatási koncepcióban
meg fogjuk határozni a Német Nemzetiségi Képzési Központ
szerepét is.
-a koncepció bevezetésének hosszú
távú de következetes módszere. /ne legyen bizonytalanság, és stabilitáshiány az
intézményekben./
-az állami normatív oktatási járandóságon felüli települési kiegészítő
finanszírozást is normatív alapokra fogjuk helyezni a protekcionizmus és a lobbizhatóság
kiküszöbölésére. A normatív kiegészítő rendszer /fejkvóta/ a féléven belül
kialakítandó oktatási koncepción belül kerül kidolgozásra. A fejkvótarendszer
alapja az országos és helyi tapasztalatokból levonható statisztikai adatképzés
lesz. A rendszer bevezetése a pedagógusok széleskörű bevonásával, folyamatos
tájékoztatása mellett és végső egyetértésével, de lehetőleg már az első
költségvetési évben fog megtörténni.
- önállóan gazdálkodásukban meg
fogjuk erősíteni a rendszerváltoztatáskor bevezetett intézményeket.
-az intézményvezetők számára világossá tesszük azt, hogy települési
képviselőtestület a jövőben a nyílt és őszinte, kiszámítható, protekciómentes
finanszírozást vállal. Elvárja viszont a valódi költségek és ráfordítások kimutatását.
-az intézmények és a finanszírozó szervezet, /polg. mesteri hivatal/
számítógépeit összekapcsolva a napi ellenőrzést fogunk biztosítani az elszámolásban.
.
-A gazdaságilag önálló
elszámolásúvá vált óvodákat, iskolákat
felkészítjük arra, hogy képesek legyenek a szűkülő központi támogatások
mellett, -saját ráfordításaik
megismerésével - a helyi, teherviselésre képes, áldozatra hajlandó társadalom
megszólítására. /ala-pítványok, díjak bevezetésével/
Az óvodáinkban már jelentkező újabb demográfiai
hullámra és a NAT által körvonalazott
képzésre felkészülve ismét át fogjuk gondolni férőhelyeinket az általános iskolai oktatásig.
Amennyiben elfogadható szellemiségű
polgári kezdeményezés van esetleg tanintézmény
pl. óvoda átvételére és
üzemeltetésére, támogatjuk mivel ezzel az oktatási nevelési elv és módszer kínálat színesedik, de a települési
terhek is csökkenhetnek.
A kisebbségek támogatása a szolidaritás
igényével de a kisegítés
/szubszidiaritás/ elveinek szigorú
betartásával történjen. Sérti
a kisegítés elvét ha egy kisebbség településirányítási vagy vállalkozási
feladatokat vindkál magának. Vörösváron két
kisebbség létezik: a hazai német és
roma népesség. Nem lehet megélhetés forrása vagy közpénzek hozzáférésének
eszköze a kisebbségi lét, illetve önazonosságtudat. Tehát a települési
önkormányzat támogatási igény elbírálásakor joggal vizsgálhatja a kisebbségi lét fenntartásának anyagi
igényeinek valódiságát -elfogadva bármely kisebbségez való tartozásnak
alkotmányos jogát-. Kisebbségi ügyviteli
célokra az állami támogatást fogjuk közvetíteni. Oktatási, nevelési és kulturális célokra a nevelők,
pedagógusok, és a nevelés alanyai helyi
forrásokból is részesülnek. A központi állami forrásokat teljes
mértékben át fogjuk adni.
A
kisebbségi egyesületeknek, kultúrcsoportoknak a támogatást közvetlenül
a települési önkormányzati képviselőtestület felelőségén belül ítéljük oda.
Megvizsgáljuk
hosszútávú tervkoncepció szintjén egy
teremjátékokra -kosárlabda, kézilabda-alkalmas- szabványos sportcsarnok építését. E célra életre hívott
községi alapítvánnyal és címzett támogatási pályázatokkal keressük megalapozni
a beruházás költségei fedezetét.
A labdarúgó
csapat szereplése Vörösvár hírnevét öregbíti, tehát a lehetőségekhez képest támogatjuk az egyesületen keresztül.
A támogatást pályázati formában fejlesztjük tovább azzal a célkitűzéssel, hogy
magánszemélyek vagy vállalkozások saját felajánlásaival legyen lehívható. Ezzel
a folyamattal minél több szponzor mozgósítását szeretnénk elérni. Fontosnak
tartjuk, hogy sportéletünk elsősorban pilisvörösvári nevelésű fiatalok
bekapcsolásával fejlődjön. A felsőbb osztályú mérkőzések lejátszására alkalmassá tesszük a sportpályát.
Vizsgálandó
erre a célra magántőke bevonása.
Az eddig
is támogatott ágak /kézilabda, futball./ mellet elősegítjük a fiatalok nagyobb létszámú sportolását
lehetővé tevő sportágakat, valamint az akár vállalkozásként megjelenő szabadidős, idegenforgalmi
jellegű sportágakat.
A közösségi ház mint települési intézmény nem tölti be a kulturális élet szervezőjének
szerepét. A ház a település szervezett rendezvényeinek gazdája, az
egyesületek segítője és koordinálója kellene legyen. Jól megfogalmazott
koncepcióval és az ennek alapján az üzemeltetésre kiírt pályázattal, keressük a
jelenlegi helyzetből adódó gondok megoldását. A házat önkormányzati tulajdonban
megtartjuk. A kulturális élet további
színtere a közösségi házon kívül a gimnázium díszterme, a Templom téri iskola
tornaterme, is lehet. A kulturális tevékenységek között elsőbbséget élvezzenek a
polgárok kezdeményezései.
Egészségügy, szociális ellátás.
Jelentős
vagyont képvisel a község szakorvosi
rendelője és az ott folyó egészségmegőrző munka.
Az
utóbbi években súlyos , és az 1998. évben csúcsosodó finanszírozási válság
alakult ki. Az elhúzódó hosszantartó válság megoldását azonnal megoldandó feladatnak
tekintjük.
Ezért, ha
választóink megtisztelnek bizalmukkal:,
-az
orvosi rendelő létét, feladatait, helyét a település szolgálatában újra
gondoljuk.
-meghatározzuk
a privatizálható és önkormányzati hatáskörben maradó szolgáltatások körét.
-kidolgoztatjuk
a rendelőben minden tevékenység valódi költségét.
-a valódi költségek igazságos
megosztásáról gondoskodunk.
-ha a
fenntartási költségek a díjakban nem jeleníthetők meg akkor az intézetet
regionális szerepe miatt kvázi részvénytársasági -intézményfenntartó társulás - formájában üzemeltetjük a szomszédos
településekkel.
Ennek
érdekében sürgősen szakértői vélemény szerzünk be a távlati privatizált kisvárosi egészségügyi modellre. Az elfogadott modell bevezetése és a lelkiismeretes,
jó szakemberek megtartása, anyagi megbecsülésük, valamint a ráfizetésmentes
működtetés feltételeinek biztosítását a vezető feladatává tesszük. Meg teremtjük a megépített és fektetővel bővítendő mentőállomás
és a rendelőintézet összhangját. Az együttműködés minimális szintje az egységes ügyeleti és felelőségi rendszer.
-a
lakásprivatizációs törvény az országban talán Vörösváron nincs még végrehajtva,
tehát a törvényes lehetőségeket betartva, a privatizációt féléven belül lezárjuk.
A privatizálás után önkormányzati
tulajdonú lakások száma kevesebb lesz annál ahány rászoruló család és
szakember mindig is lesz a faluban.
Tehát meghatározzuk azt a lakáslétszámot, ami ahhoz szükséges
hogy fiatal, építkezni nem
tudó házasok, munkanélküli házaspárok,
lakástulajdont fenntartani nem tudó idősek,
szociális rászorultság alapján lakáshoz jussanak. A lakásprivatizációt
úgy hajtjuk végre, hogy az eladott
lakásokból befolyt összegből új
lakásokat lehessen építeni a meghatározott lakásszám megközelítésére.
Az önkormányzat tulajdonában csak szociális lakások maradnak. Jó anyagi
helyzetben lévő községi alkalmazottak saját maguk gondoskodjanak lakásukról.
Településfejlesztés
Az
elmúlt négy évben a település vezetése teljes mértékben -vélhetően egyéni és
szűk csoportérdekekből vezérelve- szétzilálta a korábbi években felállított településfejlesztési
koncepciót és elkészítet rendezési terveket. Két éve nem igényelt a jelenlegi önkormányzat
céltámogatást a csatornahálózat továbbépítésére. Egy teljes évig állt a
csatorna építés. A csatornaépítés továbbfolytatását a szükséges teljes települési
terület helyett csak három nagyobb utcával, /Szabadság ú., Kálvária ú., Kápolna
ú./ körülhatárolható kisebb területre korlátozták. A korábbi a teljes településre
szóló határozatukat visszavonták.
Az erre
a három utcára kapott állami céltámogatást egy évig nem vehették fel mert a
beruházást csak egy év múlva az utolsó pillanatban 1998 nyarán kezdték meg.
A
település kétharmadát feltáró csatorna főgyűjtő vezeték még terv szinten sincs
meg. Helyette állandó energia-felhasználással és üzemköltséggel járó három átemelő
szivattyúteleppel számolnak.
A
település rendezési tervét folyamatosan, telekspekulációs célból módosítgatták
barkácsolják. Az előző önkormányzati testület által a vörösvári vállalkozók és
iparosok számára valamint más jelentkezők /SUZUKI/ részére vállalkozási terület
jelölt ki.
Ezt a
vállalkozási területet szűk csoport érdekek miatt, közpénzből építési telek
kialakítása után belterületbe vonták. Ugyanez történt a korábban a nyugati településhatáron
előirányzott véderdővel és szántófölddel, a pilisszentiváni kiserdő mellet 1,5
ha területtel. Miközben a focipálya mellet lakótelkeknek előirányzott terület
feltáró útjainak megkezdett és 80%-ban meglevő szervezése abbamaradt.
Ezért, ha
választóink megtisztelnek bizalmukkal:,
Fő stratégiai irányoknak tekintjük:
-a
településfejlesztési tervezés hsszútávra, -a választási ciklusokon túlnyúló-
szóló bevezetését,
-szennyvízcsatorna egy ütemben
történő befejezését,
-ahol ez
megtörtént a szilárd útburkolat
lakossági társulás szervezésével történő végrehajtását,
-a korábban
kijelölt tisztán vállalkozási és
szolgáltatási terület
visszaállításával a vállalkozások
letelepítését, áttelepítését szorgalmazzuk
azért, hogy megszűnjenek a lakott részeket szennyező vállalkozások,
ill. stabilizálódjon a település-finanszírozás.
A
település rendezési tervét /ÁRT/,
ismételten átdolgozzuk. Ezen belül a futballpálya környéki lakótelkek
feltárásának végrehajtását koncepció
és adórendelet módosítással megoldjuk.
Környezetünk
Településünk
arculatának megteremtése
szükséges. Hosszútávú tervünk, hogy Vörösvár
kertvárosként való megjelenését
támogatjuk. A Fő úti vállalkozások és szolgáltatások tulajdonosaival
párbeszédben megoldjuk -a 10. sz fkl. út elterelésére felkészülve- a bevásárló
utca tervszintű kialakítását, különös hangsúlyt helyezve a parkolás
megoldására.
Környezetünket
óvó, fejlesztő munkát meghatározó intézkedési
terv hangsúlyai:
-az eltorzított településszerkezet
rehabilitálása
-új
szennyezőforrások kizárása, meglévők
kotrollja, visszaszorítása,
-községcentrumok,
10-es út problémái,
tavaink állapota,
parkok, pihenő helyek létesítése
meglévő zöldterületi terv végrehajtása,
a lakókomfort növelésére -ahol lehetséges- zöld szigetekkel forgalomkorlátozott,
szilárd burkolatú utcák átépítése
a szilárd útburkolat fogalma: aszfalt helyett, burkolókő
Múltunk emlékeit megőrizzük:
a méltatlanul önkormányzati támogatás nélkül hagyott tájházat több
figyelemre méltatjuk,
a műemlék jellegű izraelita temetőt jelentőségének megfelelő állapotban
tartását támogatjuk és óvjuk a körbeépítés ártalmaitól
Vörösvár
nagy értéke a kisvárosi szerkezet lehetősége, amit megóvunk.
Regionális kapcsolatok
A Pilisi
Medence Településeinek Szövetsége keretén belül átfogó regionális rendezési
terv alapjainak lerakását kezdeményezzük.
Ennek
elemei:
-az M
0-ás autópálya megjelenésével várható vállalkozói területigény szabályozására
vállalkozói /ipari/ park(ok) kijelölése,
-a regionális hulladékkezelő létrehozását
szorgalmazzuk. Közösen kell keresnünk a regionális
"szeméttelepet", amely képes a szelektív hulladékgyűjtésre és
a haszonanyag visszaforgatásra.
-koordinálni
fogjuk a szennyvízkezelő telepek rendszerét amivel a szükségtelen átemeléseket
meg lehet szüntetni a településhatároktól most már fügettlenedett
geomorfológiai lehetőségek kihasználásával
-rögzíteni
fogjuk a településfejlesztési irányokat, tervezett üdülőterületeket,
mezőgazdasági területek célját szerepét, védőerdősávokat közösen fenntartott és
védet vízfolyásokat
-összehangoljuk
a meglévő településszerkezeti terveket
Külkapcsolatok
Vörösvár
leromlott jóhírét külföldön újra hiteles személyekkel és higgadt,
szakszerű külpolitikai irányvonallal lehet helyrehozni. A német kisebbségi
önkormányzat érdekvédelmi csoport, mint olyan anyaországi nyelvi rokonsági és
kulturális kapcsolatokat ápol. A külpolitika, felelőse a képviselőtestület és
annak képviselője ill. megjelenítője a polgármester. Jó és hiteles munkájával
ismét elérhető, hogy ismét megnyíljon a külföldi támogatások és tőkebevonások
települési szinten jelntkező forrása. Korábban vállalt szerepünknek megfelelően
feladatunknak tekintjük a népek közötti híd építést. A meglevő Erdélyi
kapcsolataink teszik lehetővé, hogy a támogatás és a tőkebevitel rajtunk
keresztül is serkentő lehessen anyaországot kereső barátaink számára. Ugyanakkor
óvjuk a kapcsolatokat a haszonleséstől a
civilizálatlan viselkedéstől. viszont értékeljük a vendégszeretetet és a nyíltszívűséget. Az arra érett és az
egyesületek, polgárok által kellő intenzitásra emelt kapcsolatokat hivatalosan is megerősítjük /pl. Wehrheim/
Kedves Vörösvári Polgárok!
Íme, Önök elé tártuk választási programunkat.
Természetesen csak a legfontosabbakról tudtunk szólni, hiszen egy egy téma
részletes kifejtése oldalakat igényelne. A reánk váró rengeteg új feladatot
csak sok munkával összefogással tudjuk elvégezni. Szükség lesz Vörösvár
valamennyi polgárának szorgalmára, vállalkozókészségére.
Ez a távlatunk, mely bizakodóvá tehet
valamennyiünket. Pilisvörösvár polgárának lenni jelentsen jó életet, jólétet,
és jókedvet! Folytassuk együtt sikeres munkánkat. Engedjék meg, hogy minden
erőnket bevethessük polgárainkért.
Kérjük, menjenek el szavazni!
Szavazatukkal adhatnak bizalmat képviselői
munkánkhoz. Kérjük bizalmukat.
Pilisvörösvár, 1998. június 1.
Az MDF
Pilisvörösvári Szervezete
Impressum: MDF VÁLASZTÁSI PROGRAM Kiadó:
MDF Pilisvörösvári Szervezete
Pilisvörösvár Semmelweis-köz 5/3 Szerk. AmigoSoft Bt. Pilisvörösvár Fő út 72. |